Thematisch werken - natuur, aardrijkskunde en geschiedenis
Elke leerling is verschillend en leert anders: iedere leerling heeft een eigen leertalent. De een leert door te doen, de ander door te kijken, weer een ander leert door te lezen of na te denken. Op onze school geven we de ruimte aan ieder leertalent. Op de Bornwaterschool werken we daarom bij de wereldorientatievakken met het onderwijsorganisatiemodel ‘Vier Keer Wijzer’, waarin iedere leerling op verschillende manieren zijn leertalenten in kan zetten.
Om tegemoet te komen aan de verschillen in de leertalenten maken we binnen ‘Vier Keer Wijzer’ gebruik van de theorie van professor Howard Gardner. Zijn theorie over meervoudige intelligentie (MI) gaat ervan uit dat de bekwaamheid om te leren langs verschillende wegen kan plaatsvinden. Hij onderscheid op basis van een aantal criteria acht intelligenties. Iedereen beschikt over deze intelligenties, maar gebruikt ze op een eigen manier. De ene intelligentie is bij de ene mens sterker ontwikkeld dan bij de ander, mensen zijn verschillend. Op onze school gebruiken we ‘Vier Keer Wijzer’ tijdens wereldoriëntatie vakken. Natuur, Geschiedenis en Aardrijkskunde worden vak geïntegreerd in thema’s aangeboden. Het leren wordt betekenisvoller doordat kinderen verbanden ontdekken tussen de verschillende vakgebieden. Kinderen kunnen een thema op eigen wijze beleven door een keuze te mogen maken uit verschillende opdrachten. Het resultaat is dat kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces, ze leren leren, dit zorgt voor plezier en motivatie. In de klas wordt gezamenlijk een themamuur opgebouwd, waarbij ook aan taalontwikkeling en presentatievormen wordt gewerkt. Kinderen leren hierdoor van en met elkaar.
