
Kleuteronderwijs
Omdat wij geborgenheid belangrijk vinden, krijgen onze kleutergroepen les in de lokalen op de begane grond van ons schoolgebouw. De kleutergroepen bevinden zich naast de peuterspeelzaal, zodat kinderen in een vertrouwde omgeving kennis maken met school.
We hebben bewust gekozen voor heterogene groepen. In de klassen zitten kleuters van 4 tot 6 jaar oud samen, zo leren ze van en met elkaar. Het ritme en de gebruiken van de groep worden op die manier automatisch opgepakt door nieuwe leerlingen. Bovendien kunnen de jonge leerlingen zich aan de oudere leerlingen spiegelen.
De leerkracht zorgt voor veiligheid en geborgenheid en helpt de leerlingen bij het verwerven van kennis en vaardigheden, bij de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen en bij de omgang met elkaar. De eerste periode van de schooltijd staat in het teken van kennismaken met de leerkracht, met de andere leerlingen en met het lesmateriaal binnen en buiten de klas.
We werken in de kleuterbouw thematisch. De inrichting van de lokalen met een grote diversiteit aan materiaal zorgt voor een rijke leeromgeving waarbij er spelenderwijs gewerkt wordt aan ontwikkeldoelen. Daarnaast willen we onze leerlingen in deze periode vooral ook zelfvertrouwen geven. Zelfvertrouwen en een goede band met klasgenoten en leerkrachten zorgt voor een veilige basis van waaruit kinderen tot ontwikkeling kunnen komen.
Spelenderwijs verwerven leerlingen in groep 1-2 kennis en sociale vaardigheden. In de kring worden verhalen en (prenten)boeken voorgelezen en besproken en werken we met de Kanjertraining. Aan de hand van thema’s rondom bijvoorbeeld de feestdagen en de wisseling van de jaargetijden, kunstenaars of prehistorie en middeleeuwen, wordt een themamuur opgebouwd. Kinderen kiezen binnen het thema opdrachten uit, kunnen zich verkleden en spelen met knutsel/constructiemateriaal. Ook het rollenspel, het bewegingsspel in de gymzaal en het buitenspelen vinden we belangrijk, net zoals het actief meedoen aan spelletjes en kringgesprekken. Onze leerkrachten sluiten het aanbod van informatie, materialen en opdrachten uiteraard zoveel mogelijk aan op de ontwikkeling van iedere leerling.
Aan het eind van groep 2 zullen de meeste leerlingen letters en cijfers herkennen. Daarnaast werken de leerlingen in de onderbouw al zelfstandig aan kleine weektaken en beginnen ze hun eigen activiteiten te plannen. Op die manier zorgen we voor een zachte overgang naar groep 3.